Beschrijving
Een koppeling tussen thema’s uit de geschiedenis en aspecten van computational thinking. Kinderen gaan met allerlei activiteiten aan de slag en leren zo op een vaak speelse manier meer over belangrijke concepten van (leren) programmeren. Er is aanbod beschikbaar dat geschikt is voor alle groepen van het basisonderwijs.
Er zijn puzzelachtige opdrachten ontworpen waarvan de verworven antwoorden samen de sleutel zijn tot het eindantwoord. Er zijn bijvoorbeeld doolhofopdrachten, opdrachten waarbij kinderen patronen moeten herkennen, opdrachten waarbij kinderen algoritmes moeten maken of “lezen”/ uitvoeren, opdrachten waarbij kinderen fouten op moeten sporen en er zijn opdrachten waarbij kinderen door het uitvoeren van een scheikundig of natuurkundig proefje (wetenschap) een aanwijzing krijgen. Alle opdrachtvormen zijn gekoppeld aan het geschiedenisthema waarvoor een school voor de desbetreffende groep kiest. In een groot deel van de opdrachten komen concepten zoals deze genoemd zijn in de leerlijn programmeren aan bod.
Behalve aan kerndoel 54 en 55 wordt er gewerkt aan de kerndoelen 42, 44, 45, 51, 52 en 53.
Overige doelen:
21ste eeuwse vaardigheden: communiceren, probleemoplossend denken en handelen en samenwerken
Digitale Geletterdheid, Computational Thinking: algoritmes, decompositie, patronen herkennen, fouten herkennen (debugging) en voorwaarden