Filo de Gelukkige Steen

180.00

(prijs is exclusief reiskosten)
Categorie: Product ID: 4053
Doelgroep(en): Groep 3, Groep 4
Aanbieder: Mirjan Koldeweij
Aantal lessen: 1
Aantal workshopleiders: 1
Hoeveelheid deelnemers: 35
Locatie: Eigen lokaal met digibord
Duur: Ochtenddagdeel zo'n 2,5 uur
Creatief proces: Oriënteren, Onderzoeken, Uitvoeren, Evalueren
Kerndoelen: Kerndoel 54, Kerndoel 55
Bijzonderheden: Via school wordt aan de ouders van de kinderen gevraagd om een hele oude natte uitgewrongen (douche) handdoek in een plastic tas mee te nemen op de dag van de workshop. Op deze handdoek gaan de kinderen werken met speksteen. I.v.m. het vrijkomende stof wordt de speksteen bewerkt op een natte oude handdoek. Er moet vanuit worden gegaan dat de handdoek na afloop weggegooid mag worden.
Materiaalprijs per leerling: 2.25

Beschrijving

‘Filo de Gelukkige Steen’ is een workshop waarin kinderen onbevangen naar kunst kijken en de eigen fantasie omzetten in een unieke geluksteen, gemaakt van speksteen.

Naar aanleiding van Filo, een in de groep tentoongesteld beeldend kunstwerkje, worden in een kringgesprek open vragen gesteld aan de kinderen.
Filosoferen leert kinderen gedachten om te zetten in woorden, te zoeken naar mogelijke verklaringen, creatief te denken en ideeën om te zetten in beeld.

Na het gesprek volgt een korte presentatie over het werk van de kunstenaar en informatie over de grondbeginselen van het beeldhouwen, o.a. het planmatig weghalen van materiaal en het omzetten van 2 – naar 3 dimensionale vormen. Er wordt uitleg gegeven over het materiaal speksteen en het gebruik van gereedschap en schuurpapier.
De kinderen gaan met deze informatie aan de slag met elk een eigen steen.
Aan het eind van de les wordt de geluksteen in de bijenwas gezet; zo wordt de kleur verdiept en de steen waterafstotend gemaakt. De ochtend wordt afgesloten met een evaluatie. De gemaakte geluksstenen kunnen na de workshop mee naar huis worden genomen.

Extra informatie

Doelgroep

,

Aanbieder

Aantal lessen

Aantal workshopleiders

Hoeveelheid deelnemers

Duur

Creatief proces

, , ,

Kerndoelen

,